Varför Fox News är inte hela problemet

Varför Fox News är inte hela problemet En säkerhetsvakt ser ut på huvudkontoret för News Corp i Midtown Manhattan, april 2017. AP / Mary Altaffer

Den amerikanska pressen verkar fixad på Fox News och dess ägare, Murdoch-familjen.

Nyligen förklarade New York Times att förklara "Hur Rupert Murdochs inflytelsemiljö återger världen. "Detta följde New Yorkers undersökning av"tillverkning av Fox News White House. "

Båda artiklarna hävdar att de faktiska politiska effekterna av Fox News och patriarken Rupert Murdoch avslöjar dagens politik.

Och båda artiklarna skulle ha glädjat sent Roger Ailes, grundare av Fox News. De pugnacious Ailes fostrade en Fox News-varumärkesidentitet som fortsätter att bekräftas av respektabla pressår efter hans död.

Fox News, hävdar Ailes, skulle alltid vara underdoggen och för evigt förnekas av vanliga rivaler. Även om Ailes blev avfyrade när trovärdiga anklagelser om sexuella övergrepp uppstod, den nuvarande Fox News-serien speglar mycket av Ailes ursprungliga vision.

Roger Ailes, som Wizard of Oz, blåste upp bilden av sin egen styrka och nätets kraft. Nya händelser, som valet av Donald Trump, bekräftar tydligen nätets inflytande.

Men när vi drar tillbaka gardinen, visar bevisen att Fox News och Rupert Murdoch skapat och upprätthåller vårt nuvarande politiska ögonblick, mycket mer omständigheter.

Och tanken att Fox News-makten kommer fram ur en oerhört nära relation till Trump-administrationen faller också under kontroll.

Fel, inte segrar

Låt oss börja med idén om att Trumps 2016-seger kan hänföras till Fox News.

En sådan påstående skulle vara mycket mer trovärdig om Rupert Murdoch och Roger Ailes hade velat Donald Trump vara den 2016-republikanska kandidaten.

Men det gjorde de inte. Både New York Times och New Yorkers stycken erkänner detta.

Så istället för att sätta Trump i Vita huset kunde Ailes och Murdoch inte stoppa republikaner från att rösta för honom.

Men detta misslyckande att övertyga republikaner i 2016 är inte riktigt en överraskning.

Låt oss överväga posten.

I 2008 främjade kanalen andra kandidater, men Republikanska väljare vald John McCain. McCain återvände antipathyen, kallar sig "en Reagan republikan. ... Inte en radio eller Fox News Republican. "

På samma sätt, i 2012, Mitt Romney vann den republikanska nominationen trots att den inte stöds av Fox Newss ledning. De som pekar på Foxs kungskapskraft verkar ha glömt det Rupert Murdoch främjas starkt Rick Santorum det året.

Varken Times eller New Yorker förklarar dessa misslyckanden. Ändå är de otvivelaktigt relevanta för en bedömning av Fox News inflytelserika kraft.

De många forskare som argumenterar att "Fox News är en kritiskt viktig skådespelare i amerikansk politik ... [det är] aktivt omformar den amerikanska allmänna opinionen" spelar också ner många Fox News-misslyckanden.

Det finns för många fel att lista i den här artikeln, men en är särskilt illustrerande. Trots att hon betalade sin US $ 1 miljoner per år, och ger gott om tid på stödjande show, Fox News kunde inte vända Sarah Palin till en respekterad republikan figur.

är inte Tidigare Alaska Gov och vice presidentkandidat Sarah Palin på Fox News, juni 17, 2013. Fox News skärmdump

Chasing, inte ledande

Journalister och forskare underverkar verkligheten av Fox News 'små publik. På en genomsnittlig natt i 2018 lockade Fox News omkring 2.4 miljoner främsta tittare.

Det är ett imponerande nummer. Det gjorde Fox News den mest klockade kabel-tv-programmeringen i 2018.

Men USA: s befolkning i 2018 var ungefär 327 miljoner, vilket betyder att 99.3% av amerikanerna inte tittade på Fox News på en viss natt.

Om 26% av registrerade väljare är antingen registrerade republikaner eller identifieras som republikanska, och i 2018 fanns en uppskattade 158 miljoner registrerade väljare.

På en typisk natt i 2018, även om varje Fox News-tittare var en registrerad republikan (och de inte är), skulle 94.2% av republikaner i USA fortfarande inte ställa in.

Hur få människor ser faktiskt Fox News? Det lägsta nominerade sändningsnätverksnyhetsprogrammet - "CBS Evening News" - i genomsnitt mer än dubbelt så många Fox News tittare i 2018.

Med siffror som dessa är det inte överraskande att Fox News ofta jagar sina tittare snarare än att leda dem. Med andra ord: Det är mer troligt att Fox News tillgodoser den redan existerande partisanshipen i sin lilla men lojala publik än den Fox News ändrar någonting sinne.

Historia av media-presidentiell mysighet

Då finns det en uppfattning om att den reala makt Fox News härrör från sin unika nära relation till Trump-administrationen.

Specifikt, tidigare Fox News verkställande Bill Shine utnämning till en tillsynsroll för Vita hus kommunikationer - medan han fortfarande betalades av Fox News - anger identiska och delade kommunikationsmål mellan Vita huset och kabelkanalen.

Men det finns en lång historia av snäv sammankoppling mellan broadcastföretag och Vita huset, med många exempel på samma typer av backroom-erbjudanden som sannolikt kommer att uppstå nu.

Till exempel, som historiker David Culbert avslöjade, när president Roosevelt ville ha sin mest berömda sändningskritiker - en CBS-kommentator med namnet Boake Carter - borttagen från amerikanska luftvågor, hade han helt enkelt sin presssekreterare instruktion Carters sponsor och nätverk för att avbryta programmet.

När det gäller dokumenterade relationer mellan företagsmedier och presidentförvaltningar är det troligt att ingen administration någonsin kommer att gå över president Lyndon Johnsons rekord.

Johnsons politiska uppgång var drivs av intäkterna från KTBC, hans Austin, Texas, radiostation.

Samtidigt som han tjänstgjorde i kongressen lade Johnson körkortslicensen i sin hustrus namn under pressa CBS för ett lukrativt anslutningsavtal. Frank Stanton, chef för CBS som senare blev en livslång vän, cementerade affärsavtalet.

Stanton blev senare president för CBS, och när Johnson stigit upp till Vita huset, tilldelades de två regelbundet. I ett konversation, inspelad på Feb. 6, 1964, Stanton, chef för CBS, ger råd till president Johnson på ett kommande möte med redaktionen för New York Times.

Ändå var deras konversation inte begränsad till journalistik.

"Vad tycker du om de republikanska kandidaterna [för 1964] vad gör de - gör de något?" Frågade Johnson.

"Jag tror inte att de gör någonting i huvudet", säger CBS president till presidenten i USA.

CBS verkställande direktör Frank Stanton blev en livslång vän till president Lyndon Johnson.

Det är troligt att det är liknande Samtal sker nu regelbundet mellan president Trump och flera Fox News-siffror.

Men eftersom denna typ av kommunikation har hänt tidigare, kan den inte kallas utan motstycke. Och till skillnad från Johnsons affärsavtal med CBS, verkar det inte att Donald Trump har en direkt finansiell andel i Fox News.

Trovärdighet genom mischaracterization

Att notera historiskt prejudikat för Fox News 'nära band till Vita huset ursäkta inte den uppenbara intressekonflikten i kanals journalistik, precis som att påpeka att nätverks begränsade makt inte innebär godkännande av meddelandet.

Men det är viktigt att de båda bidrar till att mildra kanalens inverkan. Journalister och forskare som förklarar att Rupert Murdoch och Roger Ailes enorma inflytande kan vara oförutsedda att upprätthålla den kraften.

Verkligheten är att de flesta av oss inte lever på "Planet Fox", inte heller är vi ämnen av Murdoch Empire. Kritik från New Yorker och New York Times hjälper bara Fox News att få trovärdighet med sina beståndsdelar - tittarna i hemmet och det republikanska partiet i Washington. Sådan uppmärksamhet visar att Fox News fortsätter att skrämma sina fiender.

Roger Ailes fruktade aldrig kritik från respektabelt media. Ailes var som otroligt otroligt väldigt mycket angelägen om att han, och hans skapelse, skulle kunna avslöjas som svag och ineffektiv.

Ändå är det så mycket av uppgifterna och den senaste historien som föreslår.

Fox News kunde inte hindra Obamas val, omval eller 2018-blåvågen. Och trots repetitiv marknadsföring av den nuvarande förvaltningen kan det inte verkar prata president Trumps "otroligt stabila" godkännandenummer.

Det är ingen fråga som Fox News har en verifierbar effekt runt de politiska marginalerna. Det motiverar otvivelaktigt republikaner att rösta på republikaner.

Men dess faktiska övertygande kraft kan noggrant betecknas "marginell".

Korrekta kännetecknande Fox News 'inflytande och dess begränsade valstyrka kommer i slutändan att visa sig mycket skadligare än den undersökande journalistik som fortsätter att främja kanalens egna myter.Avlyssningen

Om författaren

Michael J. Socolow, docent, kommunikation och journalistik, University of Maine

Denna artikel publiceras från Avlyssningen under en Creative Commons licens. Läs ursprungliga artikeln.

relaterade böcker

{AmazonWS: searchindex = Böcker, nyckelord = aktivism; maxresults = 3}

enafarzh-CNzh-TWnltlfifrdehiiditjakomsnofaptruessvtrvi

följ InnerSelf på

facebook-icontwitter-iconrss-icon

Få det senaste via e-post

{Emailcloak = off}